2013. július 1. - Tartalmazhat spoilert!
Főszerepben egy betegesen sovány alak, Trevor Reznik játszik, aki már időtlen idők óta álmatlanságban szenved – hiába próbálkozik, képtelen elaludni. A produkció hangulata valami hátborzongató. Christian Bale (Trevor) bele ad apait-anyait, hogy megteremtsen egy saját atmoszférát a produkció körül, és elnyerje a nézők árgus figyelmét.
Előfordulhat, hogy egy kis túlzásba estem, de ez a film figyelmet érdemel. Egy átlagos thrillernek indul, de a végére megváltozik a jellege. Nem egy „átlagos” és nem csupán „csak” egy thriller. Ha jobban belemélyedünk és átérezzük, akkor különösen tetszeni fog. Lényegében kritika is, mivel nagyrészt boncolgatom, de inkább próbáltam ajánló köntösben megírni. Döntsd el te. Viszontnyomatékosan mondom, hogy ha még nem láttad a filmet és nem szeretnéd a lényeget lelőni előtte, akkor inkább ne olvass el, mert spoilert tartalmaz és így előfordulhat, hogy kevésbé fogod élvezni. Jobb segítség nélkül összerakni a kirakost!
Találkozhatunk számtalan olyan alkotással, ahol a film mondanivalója több értelmezést is nyerhet – amikor nem egyértelmű a mondanivaló -, vagy teljesen ellentétes érzelmeket vált ki belőlünk. Például a DonnieDarko, ahol egy zavaros elméjű tini küzd a sorsa ellen. Olyan is akad, ami teljesen érthetetlennek tűnik, de néha több van benne, mint aminek első nekifutásra látszik. Ilyenek lehetnek például különféle művészfilmek (Begotten), vagy akár a mélyebb/összetettebb társadalomkritikás filmek, például (The Woman). De még olyannal is találkozhatunk, aminek a felépítési szerkezete nem felel meg a normáknak. Általában az ilyen filmek elmezavarodott személyekről szól, pl (A titkos ablak, Viharsziget és talán a Pillangóhatást is ide sorolhatom). – az ilyeneknél előfordul, hogy hátulról halad a történet előre fele. Főleg abban az esetben, ha a főszereplő szemszögéből éljük át a történteket. Ez a film is ilyen.
A gépész hangulata ijesztő. A főszereplő csont és bőr, szó szerint olyan, mint egy rákos, aki az utolsókat rúgja. Annyi a különbség, hogy neki még van haja. Egy gyárban különféle gépeken, fémekkel dolgozik, esztergályos féle. A házát egy öreg nőtől bérli, szinte bútortalan és üres. A szülei már meghaltak, se kutyája, se macskája. Akivel tud beszélni a problémáiról egy prostituált lány, Stevie, akivel nagyon jó viszonyt folytat. De ritkán beszél bővebben az érzelmeiről. És egy másik nő, akihez kijár beszélgetni a reptérre, büfénél dolgozik, elvált gyerekes anya. Vele is jól megvan.
A férfi élete céltalannak és kilátástalannak tűnik. Az emberkerülő benyomást kelti, elég hallgatag, a munkahelyén se beszél túl sokat, a két lányon kívül a többi ismerőséről semmi hír. A színek Trevorhoz igazodnak, egyhangú, szürke és nyomasztó.
Trevor az ijesztő soványsága mellett álmatlanságban szenved, állítása szerint már egy éve nem aludt. Ő igyekszik, de nem képes elaludni. Munkatársai javasolják, hogy vegyen ki néhány szabad napot, mert egyre rosszabb passzban van. Ettől kezdve fokozatosan kezd a film hangulata szélsőségesebbé válni. Felelősségre vonják egy munkahelyi balesetben, nem figyelt oda, véletlenül beindította a gépet ahol dolgozott, miközben az egyik munkatársának a keze a gépben volt, beszorult, leszedte az egész karját.
A férfit nagyon megrázza az eset, elege van mindenből. Munka után találkozik egy új dolgozóval, Ivánnal, aki fontos szereplő lesz a továbbiakban. Az elkövetkezőkben Trevor egyre jobban bedilizik. Azt hiszi, hogy körülötte mindenki egy nagy összeesküvés tagja, és ki szeretnék őt készíteni, és csak felültették ezzel a munkahelyi balesettel. Kiderül, hogy Iván nem is dolgozik a cégnél. Látszólag csak képzeleg, de ő mit sem sejti. Beszélni akar vele, de ez nem megy neki olyan könnyen. Időközben teljesen megőrül. Majdnem elveszti a saját kezét egy hasonló esetben, mint ami a munkatársával megesett. Emellett cetliket talál a házában, azt hiszi, hogy valaki állandóan bejár a házába és otthagyja őket. Egy akasztófa áll rajta és betűk. Ez olyan benyomást kelt, mint egy fenyegetés. De a betűk választ adhatnak arra, hogy mi ez az egész, ezért kutatni kezd utána. Összeveszik Stevievel, a munkatársai kiutálják és ki is rúgják, mindenkivel ellenséges.
A film egésze egy nagy zavar. Csak találgatni tudunk, hogy miért ilyen sovány, miért nem tud aludni. Mik ezek a képzelgései, ki Iván, mi ez az egész? Azt hiszik róla, hogy drogozik, de legalább is meg van őrülve, főleg mikor Ivánról beszél. De még nem vártuk ki a film végét, ami minden kérdésünkre választ adhat!
Iván utáni rendszeres sikertelen kutatása után sikerül leírnia Iván rendszámát. Megpróbálja lenyomozni, de ezzel sem jár sikerrel. Arra vetemedik, hogy egy autó elé ugrik és bemegy a rendőrségre feljelenteni a leírt rendszámot. Ez a tette kulcsfontosságú lépés, ez nélkül nincs megoldás. A rendőrök megállapítják, hogy a saját rendszámát írta le – egy évvel ezelőtt ugyan azt az autó tört össze, mint amiben Iván furikázik. Megrémül és elrohan.
Undok leszek, de nem írom le a csattanót, úgy ahogy én elképzeltem : D Mindenki nézze meg a filmet! A végére összeáll a teljes kép, hogy mi ez. Egy összetett és zseniális film. Mikor összeálltak a puzzle darabkák bennem, igazán lenyűgözött. A végére kiüt, és összességében ez egy drámának is elmegy. Elég kiakasztó a végkifejlett.
Nagyon tömören és röviden, bővebb boncolgatás nélkül annyit mégis leírnék, hogy a főszereplő egy gyilkos. Elütött egy gyereket és tovább hajtott. – És valószínűleg ezért van álmatlansága, ezért készült ki ennyire, bánja tettét. Cserbenhagyásos gázolás. Iván nem más… mint saját maga, magát kereste. Le is lőttem a lényeget! Mintha emlékezetkiesése lenne.
Szerintem ez egy zseniális film. Az utóbbi időben talán ez tetszett a leginkább ilyen műfajban. Aki kihagyta volna, annak ajánlom a bepótlását, ha kedveli a nyomasztó filmeket.



Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése