2016. május 17., kedd

2014. Taxi sofőr - film elemzés


2014. március 8
Elemzem a film teljes egészét a főszereplő vélt személyiségével együtt.

Az egész egy nagy SPOILER!

A főszereplő kikerül a valóéletbe, tengerész volt és a vietnámi háborúban is szolgált. A mindennapjaival ismerkedünk meg. Az egyik jelenetben (még az elején) felveszi a Taxi sofőr munkát. Ezzel a munkával keresi mindennapi kenyerét. Nem él túl jó körülmények között, nem sokat keres a taxizással. A munkatársainak párbeszédéből is nyilvánvalóvá válik ez a tény. Sokat dolgozik, általában heti 6x de néha 7x is, fárasztó meló, ő mindent bevállal, a legsötétebb és legmocskosabb helyeken is megfordul, éjszakai műszakos. Trevis elkezdi úgy érezni, hogy a napjai feleslegessé válnak, minden egybefolyik, ezen mindenképpen változtatni szeretne. A bonyodalmain keresztül tovább alakul a történet egésze. >>>

Bonyodalmak és T. személyiségének jellemzői:

(1.) A munkája során rengeteg helyen megfordul. Panaszkodik, hogy minden éjszaka a város mocska a felszínt ellepi, az-az előmerészkedik az aljanép és eljárják násztáncukat... (narkósok, nácik, niggerek, buzik, transzfesztiták, ribancok, gengszterek stb.) Csak megemlíti, értetlenkedik de még nem akad ki látványosan. Belülről tépelődik. Azt mondja, hogy őt nem érdekli, végzi a munkát, ilyen dolgokba nem keveredik bele. Ő elvállal minden melót, neki mindegy.

Melankolikus jellemzők: Belső tépelődés. A rosszat látja meg, arra koncentrál, zavarja, ami körülötte folyik. A nem törődöm ilyen felesleges dolgokkal és a munka bevállalása, legyen akármi.

(2.) Mivel egyedül él, elkezdi magányosan érezni magát. Próbálja megszervezni a napjait, tudni szeretné, hogy milyen irányba, merre tart az élete. Hirtelen a tömegből megpillant egy szőke nőt. Kitűnik a tömegből. Addig-addig, amíg erőt nem vesz magán, bemegy a nő munkahelyére és elhívja randizni. A végeredmény az lesz, hogy nem sikerül neki semmi. A nő elküldi a francba. Mozizás közben kiakad.

Melankolikus jellemzők: Naplót vezet. Bevágta magát csinosba. Kajálás közben olyanokat mondd, hogy szerinte egy hullámhosszon működnek és ő ezt kiszúrta első ránézésre. Csodálatosnak tartja a nőt. Rettenet olyan, mint egy melankolikus tini, aki keresi a tökéletes társát, de nincs ezekkel a dolgokkal tisztában és tapogat a sötétben. A nőnek vesz egy CD-t, mert azt mondta, hogy ezt szereti --> ajándékozás. A nőnek olyan lehetett, mint valami fanatikus, meg hülye lett volna, ha nem esik le, hogy mi a szándéka a férfinak, szóval egyértelműen az összejövés. Kissé túl nyomulós volt. Ez tipikus hiba lehet. És az, hogy nem adja fel Travis, hívogatja, nem érti, hogy miért hagyta ott a csaj... nem engedi a férfinak, hogy megmagyarázza... és T nem tudja ezt hova tenni, mert érzékeny a zárt érzelmeire. Aztán kíváncsi és érdeklődő a zenére, de hozzá teszi, hogy nem tud róla semmit, nem ért hozzá. Összefoglalva: csinos ruházat, jó emberismeret, bizonytalan, azt gondolja, hogy tárgyakkal megtudja szerettetni magát (még csak meg sem kérdezte, hogy neki meg van-e az a bakelit vagy sem - de gondolhatta, hogy megvan ha már szereti, váratlant szeretett volna neki). Érzelmeire labilis, válaszokat követel. Nem adja fel és kíváncsi. 

(3.) Csalódott az ideális nőbe, kezdi jelentéktelennek érezni a munkáját. (Ugyebár úgy kezdődött, azt mondta, hogy úgy is állandóan ide-oda mászkál, hát akkor hadd taxizzon, azért még pénzt is fizetnek - szóval fontosnak találta, szerette, amit csinál). A saját élete is kezd kicsúszni a keze közül, a tudatosság és irányítás. Úgy érzi, hogy egybefolynak a napjai. Mindenáron változtatni akar. Előtör belőle, hogy ő gyűlöli a mocskot, és ő meg akarja tisztítani a várost tőle. Ez lesz neki a célja. És márpedig hogyan? Elég érdekes módszerrel! Meg akarja ölni az elnök jelöltet... Ez mit változtatott volna? Ezzel megölte volna az összes "undorító embert" vagy szerinte ő léphetett volna a helyébe?

Melankolikus jellemzők: Tökéletességre való törekvés. Ha már padlón van, a legalul, akkor legyen már egyből a másik szélsőn, fent a magasba. Nyírjuk ki az új főnököt! Biztos az a hibás! És áldozzuk fel magunkat egy nemesebb cél érdekében... még akkor is, ha ennek az ötletnek semmi értelme nincs, mert ezzel csak magát nyíratja ki. [Szóval rossz az elképzelés, felhajtás az egész, nem gondolkozik, elvakult.]

Sokat készülődik, edzi a testét és vesz egy csomó fegyvert. Mivel katona volt, könnyedén elbánik néhány emberrel. Gyakorol a lőtéren és kimegy a terepre is, körülnéz élőben egy elnöki beszéden. 

Melankolikis jellemzők: Nagyon sokat készül feleslegesen, pedig elég lett volna csak egy kis pisztoly is, lelövi és vége van, de helyette ő felszerelkezik egy rakat fegyverrel, edzi magát, gyakorol lőni. Alapos. Kimegy a terepre is. Önbizalomhiányos és alapos is: próbálgatja, nézegeti magát a tükörben. Nagyon elszánt. 

Ráadásul levágatja a haját. Úgy néz ki, mint egy punk. Ez lehet szimbolista is. A lázadó, aki a nép nevében lelövi a nagy hatalmú elnököt, hogy végre észre vehessék, hogy ez így nem mehet tovább. Ebben a mocsokban nem lehet élni teljes életet. Szerintem ezt akarta jelképezni. Miért lett volna baj, hogy felismerik? - Végezetül mikor élesbe kerül, akkor elhibázza, elmenekül. Nem sikerült neki.

(4.) Mellék szál
"Összehozza a sors" egy 12,5 éves ribanccal, akit nagyon megsajnál. Felkeresi, elhívja egy menetre. Majd beszélgetnek. Értetlenkedik, hogy hogyan képes a lány ilyen mocsokban, ilyen körülmények között élni. Azt akarja, hogy menjen vissza a szüleihez. Majd elhívja kajálni, ez az utolsó beszélgetésük.

Az elnökjelölt megölésének kísérlete után felkeresi a kis csajt akció közben. Meggyilkolja a stricijét, a csaj partnerét és a ház bérlését szedő csávót. Az lesz belőle, hogy szétlövik egymást. Travis nyakát eltalálják például, de ő még fesztelen lövöldöz. Majd leül a kanapéra, fogja a nyakát, jönnek a rendőrök.



Vég kifejlett/Összegzés
A felsorolt személyeken kívül még egy négert is megöl, véletlenül. Nem történik semmi gáz.
A kilyukadt nyaka után kómába esik, felépül (semennyire nem részletezik). Az újságokba bekerül, mint "A Taxi Driver vs. Gangsters" Úgy beszélnek róla véleményem szerint, mint egy kutyáról. Egy tagról, a sok többi hír mellett. Pedig ő nem ezt szerette volna. A mellékszál átcsap megoldásba. Beci (12 éves lány) visszamegy tehetetlenségébe szüleihez, rettenetesen örülnek neki. Köszönet levelet kap a szülőktől, bármikor szívesen látják, az ő szemükben Travis hős.

Egy embert kimentett, a többi problémát nem tudta megoldani.
Tovább éli életét taxisofőrként.

Utolsó gondolatok
Nagyszerű film. Most, hogy végére értem az elemzésnek be kell látnom, hogy több, mint egyszeri átgondolás vagy megnézés. A főszereplő a szerepre tökéletes. Egy nagyszerű dolgot mond el. Számomra nagyon sokat jelent. Több szemszögből értelmezhető. Egyrészt ez a tag, aki kikerül a valóéletbe - szembe kell néznie a háború után a való élettel, élni emberek között, rájönni, hogy ki valójában. Túl későn keresi magát, bizonytalanságokban él. Ha kezelni tudta volna az indulatát, hogy "mocskos alja néptől meg kell szabadítani az embereket" - akkor nem kockáztatta volna a bőrét. De megúszta! Mint ahogy ezt egy melankolikus ember érezheti - bizonytalan, de mindig megússza, ha pesszimistán is úgy gondolja, hogy ő mindig veszít, nincs igaza és kénytelen belátnia. Ha meg nem az emberünk személyiségével nézelődünk hanem összpontosítunk a tömegre, akkor: egy ember (a lázadó punk), aki a nép nevében kész volt feláldozni magát, hogy jobbá tegye a várost. Elbukott, hiszen egy fecske nem csinálhat nyarat. Helyette egy kislányt sikerült megmentenie - ebből a szempontból mégis a főszereplő személyiségén van a nagyobb hangsúly.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése